Vraag op tijd een gevalideerd taxatierapport aan en krijg het huis van je dromen

Er kan in de tussentijd genoeg gebeuren.

De meeste kopers hebben een hypotheek voor hun droomhuis nodig.

Wees op tijd met de aanvraag van de benodigde documentatie. Vanaf het moment van het ondertekenen van de koopakte naar het uiteindelijk ondertekenen van de leveringsakte. Er kan in de tussentijd genoeg gebeuren. Wees daarom op tijd met de aanvraag van de benodigde documentatie waaronder een gevalideerd taxatierapport.

In de meeste gevallen ben je genoodzaakt om een geldverstrekker (veelal de bank) te benaderen om een huis te kopen. In eerste instantie heb je te maken met de verkoopprijs van de woning. Dit zijn natuurlijk niet de meest luttele bedragen waar je mee te maken hebt. Nadat je even achter je oren hebt gekrabd en je voor je droomhuis gaat, dan kom je er helaas niet mee weg door de geldverstrekker lief aan te kijken. De geldverstrekker wil graag als hij geld aan jou leent, dat er zo min mogelijk risico mee gemoeid is.

Behandeling van je hypotheekaanvraag start als alle documenten zijn geleverd

Eén van de methoden voor risico minimalisatie is een gevalideerd taxatierapport. Sterker nog, de geldverstrekker eist een gevalideerd taxatierapport, anders kom je niet in aanmerking voor het geld. Zo weet de geldverstrekker dat de taxatie door een gecertificeerde taxateur is verricht, vervolgens gevalideerd door een instituut zoals het NWWI of TU. Mede op basis hiervan kun je dus in aanmerking komen voor een hypotheek. Naast een taxatierapport zul je ook andere documenten moeten leveren. Dit kunnen o.a. de volgende documenten zijn, afhankelijk van je geldverstrekker;

  • een bankafschrift;
  • taxatierapport (gevalideerd NWWI of TU), kun je gelijk bij ons regelen;
  • arbeidsovereenkomst (als die minder dan zes maanden geleden is ingegaan);
  • een definitieve verbouwingsspecificatie, mits je gaat verbouwen;
  • ondertekend contract bij schenking of lening van je ouders;
  • tevens een paspoort of identiteitskaart ouders (als ze dus schenken of lenen).

Het beleid in dit proces is zeer secuur. Je hypotheekaanvraag gaat dan ook echt van start als alle documentatie binnen is. Als je de volledige lijst van benodigdheden wilt zien, klik dan hier.

Wat als de koop niet doorgaat?

Het kan gebeuren dat om één of andere reden de koop van je droomhuis niet doorgaat. Net zoals vele andere zaken in het leven bestaat er niet zoiets als ‘nul risico’. Wat je wel kan doen is je er goed op inlezen en voorbereiden zodat het risico minimaal is.

Er zijn drie hoofdredenen waarom een koop niet door kan gaan:

  •         Je maakt gebruik van je bedenktijd;
  •         Je maakt gebruik van de ontbindende voorwaarden;
  •         De koper blijft in gebreke.

Je maakt gebruik van je bedenktijd

Als koper mag je zonder reden afzien van je koop. Je kunt dus gebruik maken van je bedenktijd. De bedenktijd gaat in op het moment dat je een afschrift krijgt van het getekende contract (koopovereenkomst). Hiervoor krijg je drie volle dagen, waarvan minimaal twee werkdagen. Zou je het afschrift bijvoorbeeld op donderdag krijgen, dan gaat je bedenktijd in op vrijdagochtend om 0.00 uur en heb je tot maandagavond 24.00 uur.

Je maakt gebruik van de ontbindende voorwaarden

De bedenktijd is vaak te kort om een financiering rond te krijgen. Daarom kun je als koper een beroep doen op de ontbindende voorwaarden. Deze spreek je vooraf af met de verkoper en vervolgens leg je het vast in het koopcontract. Dit is erg belangrijk om hierin duidelijke afspraken vast te leggen. Zo geef je jezelf wat ademruimte en kun je altijd nog onder de koop uit. Ontbindende voorwaarden zijn goed om vast te leggen als:

  • je nog niet weet of je de financiering rondkrijgt
  • onduidelijk is of je in aanmerking komt voor Nationale Hypotheek Garantie
  • of dat je een bouwkundige keuring laat uitvoeren.

Alle drie zijn het zeer waarschijnlijke situaties die zich kunnen voordoen. Echter is het in ieder geval verstandig (al is het voor je gemoedsrust) om jezelf de tijd te gunnen om alles goed te regelen.

Je blijft als koper “in gebreke”

In het meest vervelende scenario ben je als koper niet op tijd met regelen van de eerder genoemde zaken. Je blijft dan als koper in gebreke. Naast dat je jouw droomhuis misloopt en je hebt geen “onder voorbehoud van financiering” in je koopovereenkomst opgenomen, verlies je ook nog eens 10% op je aanbetaling. Dat is uiteraard zeer vervelend en dit wil je natuurlijk voorkomen.

Taxatie aanvraag duurt wat langer

Sinds mei 2018 duurt het valideren van de taxatierapporten door de instituten wat langer. Dit komt omdat er een nieuw model voor het taxatierapport in gebruik is genomen. Het is meer complex geworden, maar gelukkig ook meer secuur en dus beter voor jou als particulier. En zoals bij alle nieuwe processen, kunnen er in het begin wat ‘kinderziektes’ zijn.

Vraag daarom om op tijd een taxatie aan

Zorg dat je dus op tijd bent met het aanvragen van een taxatie. Wij kunnen je aanvraag snel in behandeling nemen maar de uitdaging zit het dus nu ook in het laten valideren van het rapport door een validatie instituut. Genoeg redenen om op tijd te beginnen!

Gevalideerd taxatierapport